TON magazine
redactie
30 oktober 2024

De Stuurmanskunst van LZV-Chauffeur Bas Braam

Hoe lomper, hoe mooier”, vindt Bas Braam. Rijden met een LZV (lang, zwaar voertuig) is hem op het lijf geschreven. “Het vraagt om veel meer stuurmanskunst dan het rijden met een bakwagen of trekker-oplegger. De extra lange combinatie maakt manoeuvreren soms lastig. Dat vind ik gaaf.”

Elke ochtend staat Bas om 02.00 uur op. Een uur later is hij in Waalwijk om zijn LZV op te halen. Daarna rijdt hij naar Best om bij de vleesfabriek zijn koelwagen vol te laden met pakjes vlees voor de Jumbo. “Mijn wagen laad ik zelf. Mijn LZV mag in totaal 60 ton wegen. Daarna rijd ik naar het distributiecentrum van Jumbo in Beilen. Meestal ben ik daar rond half acht.” Bas lost daar zijn wagen en rijdt daarna door naar Ochten, Woerden of Bunschoten. “Vandaag moet ik naar Fruityline in Ochten om flesjes groente- en fruitsap te laden. Ik ben zo’n uurtje bezig met laden. Daarna rijd ik naar Waalwijk en zit mijn werkdag erop.”

24/7 beschikbaar
Als jochie al is Bas gefascineerd door vrachtwagens. Zodra hij oud genoeg is, gaat hij op zaterdag vrachtauto’s wassen. “Ik zag dat als opstapje voor het echte werk. Ik mocht in de wagens rijden op het terrein.” Bas wordt na zijn middelbare school monteur en daarna chauffeur. “Ik heb jaren op het buitenland gereden. Maar dat hoeft voor mij niet meer.” Daarna werkte hij als transportmanager. “Na tien jaar was ik daar helemaal klaar mee. Ik had twee telefoons en was 24/7 beschikbaar. Toen was ik opgebrand.” Bas besluit om weer als chauffeur aan de slag te gaan.

LZV Chauffeur Bas Braam in Ochten © Marco Hofste

Certificaat
Bas gaat bij Hartog en Bikker Logistics werken en krijgt de vraag of hij LZV-chauffeur wil worden. “Dat leek mij wel wat. Om het certificaat te halen kreeg ik twee middagen praktijkles en theorie. Dat was niet zo moeilijk. De handelingen zijn hetzelfde als bij een combi. En ik had als vijftienjarige in de wasstraat ervaring opgedaan met een schamelaanhanger. Dat kwam me nu van pas.” Toen Bas net aan het werk was als LZV-chauffeur, keek hij elke dag op de website van de RDW. “Op die website staan alle wegen waar je met een LZV mag rijden. Inmiddels hoef ik de website niet meer te bekijken. Omdat ik veel vaste ritten heb, weet ik onderhand wel waar ik mag rijden.”

Toelatingseis versoepelen
Beroepschauffeurs mogen LZV-examen doen als zij minimaal vijf jaar een CE-rijbewijs hebben. Het CBR start dit jaar met een pilot om de toelatingseis te versoepelen, zodat chauffeurs met twee jaar ervaring al LZV-examen mogen doen. De chauffeur moet dan wel 21 jaar of ouder zijn. Zo hoopt de transportsector het personeelstekort te verminderen. Bas vindt versoepelen van de eisen prima. “Als je genoeg rijervaring hebt, kun je met een beetje oefenen leren om met een LZV te rijden. Al doende leer je het wel.”

Steeds meer LZV’s
Bas verwacht dat er steeds meer LZV’s op de weg komen. “Door milieuregels mogen vrachtwagens steeds minder vaak de steden in. LZV’s rijden van het ene naar het andere distributiecentrum. Van daaruit kunnen elektrische bakwagens de winkels bevoorraden. Hoe meer lading je in één keer mee kan nemen, hoe beter dat is.” En hoe zit het met elektrische LZV’s? ”Met de huidige techniek gaat dat nog niet”, zegt Bas. Als ik met mijn volgeladen LZV één keer optrek, is de accu al leeg. Bij Simon Loos rijdt wel een elektrische LZV. Maar die vervoert chips – stukken lichter dan mijn vracht. Over tien jaar zijn er zeker elektrische LZV’s. Daar wil ik dan best in rijden.”

Bron: https://www.tonmagazine.nl/stuurmanskunst/