Een score van 100 procent. Theo Brands, weekendchauffeur bij Kivits Drunen kreeg het in januari 2023 voor elkaar. “Juist met het uitrollen is energie te besparen.” Theo is vereerd met het ontvangen van deze award. Al had hij zelf liever de ‘Zuinigste chauffeur’ op de award zien staan. “Een score van 100% zegt wel iets over de zuinigste chauffeur”, zegt Theo. Hij heeft 25 jaar lang lesgegeven bij defensie als rijinstructeur voor alle categorieën. Momenteel is hij docent Kennisadviseur E-Learning. Theo: “Dus daar komt de achtergrond vandaan als het gaat om zuinig rijden. Als rijstijlcoach heb ik daar zelf les in gegeven. Dus waarom zou ik dan niet de dingen doen die ik zelf verkondigd heb aan mijn leerlingen.”
De rijstijlanalyse bij Kivits Drunen
Vanaf 2018 monitort Kivits Drunen de rijstijl van haar chauffeurs. De beste chauffeur en de sterkste stijger wordt iedere maand beloond met een award en een cadeaubon. Het rijgedrag van een chauffeur wordt bij Kivits Drunen gebaseerd op vijf parameters: Snelheid, Toerental (RPM), Accelereren (Acc), Decelereren (Dec) en Stationair draaien. “Nou moet ik wel zeggen dat de parameters die bij Kivits Drunen gehanteerd worden in mijn ogen niet helemaal goed staan afgesteld,” zegt Theo.
“De belangrijkste die ik niet terugzie op de boordcomputer is het uitrollen van de auto. Juist met het uitrollen is energie te besparen. En vooruitkijken, inschatten en de verkeerssituatie kunnen lezen. Ik zeg altijd maar zo: Remmen is onnodig verlies van energie. Nou hoor je mij niet zeggen dat je met 60 kilometer per uur op de snelweg moet uitrollen. Dat is ook weer niet de bedoeling. Maar daar is wel winst te behalen. Maar met uitrollen op wegen waar het wel kan is zeker wel winst te behalen. Om een voorbeeld te geven; met een geladen vrachtauto die 80km/u rijdt en je laat het gas los, 1 km verder rijd je nog 60 km/u.”
Gas los, vooruitkijken en van de rem afblijven
Theo werkt sinds april 2022 bij Kivits Drunen. Doordat hij doordeweeks ander werk doet, zit hij zaterdag en zondag fris achter het stuur. Energiezuinig rijden vergt meer concentratie, en vraagt meer energie van de chauffeur. “Als ik af en toe een foutje maak in mijn rijstijl, dan is het meestal tegen het einde van mijn diensttijd aan. Daar leer je ook weer van. Zelf rijd ik hoofdzakelijk Volvo, maar ik heb ook in Scania en DAF gereden. Allemaal net iets anders, maar wat daar niet aan verandert, is het gas loslaten, vooruitkijken en van de rem afblijven. En als je stopt om de deur open te maken en aan te docken, dan zet je de motor af. Ook dat telt mee,” zegt Theo. Hij maakt er een sport van om hoog te scoren: “Maar dat is gewoon puur om mezelf te triggeren.”
Theo wil ook graag wat meegeven aan zijn collega’s bij Kivits Drunen. Want ook bij Kivits Drunen valt nog winst te behalen. “Wat ik mijn collega’s mee wil geven is de bereidheid. De bereidheid om jezelf qua rijstijl wat scherper op de kaart te willen zetten. De wil om jezelf, maar vooral ook je werkgever niet op onnodige kosten te jagen, denk maar aan de brandstofkosten die de laatste tijd zijn gestegen. En de veiligheid is zeer belangrijk. Als je een verandering in het bedrijf zou willen bewerkstelligen is het met name om de mensen aan te sporen en te motiveren en het voor jezelf eens uit te proberen.”
Jullie kunnen toch zo goed rijden?
Door de ervaring als rijinstructeur bij Defensie weet Theo hoe hij mensen kan motiveren. “In de tijd dat ik rijinstructeur was kregen wij mensen die tijdens hun dienstplicht op een vrachtwagen reden met een gesynchroniseerde versnellingsbak. Oftewel, je hoeft niet dubbel te koppelen. Bij Defensie hadden we oude vrachtwagens waarbij de versnellingsbak niet gesynchroniseerd was, dus je moest dubbel koppelen. Zoals de DAF YA 328. Je moet op het juiste toerental schakelen, anders vallen de tandwielen niet in elkaar en gaan deze ratelen. Je trapt de koppeling in, haalt de versnellingspook uit de versnelling, laat de koppeling even opkomen en trapt hem daarna weer in om de versnellingsbak in de volgende versnelling te zetten. Voor een schakelbeweging gebruik je dus twee keer de koppeling. Wanneer deze mensen binnenkwamen voor herhaling moesten ze nog eens op zo’n oud barrel rijden. Dat boeide ze niks. Ik vertelde dan tegen deze mensen: ‘Jullie kunnen toch zo goed vrachtwagen rijden? Laat dan maar eens zien met wat ik net voordeed’. Wanneer je de mensen op deze hele oude YA 328 laat rijden op een cirkelbaan, dan knarst de versnellingsbak aan alle kanten. Vervolgens zeg je het nogmaals met een glimlach. En dan daag je ze uit! Dan gaat die ‘boeit me niks’ naar de wil om te leren.”
Daag mensen uit om tot een zuiniger brandstofverbruik te komen
“Als ik dat nu ga vertalen naar Kivits: je moet mensen triggeren, mensen uitdagen om tot een zuiniger brandstofverbruik te komen. Dat begint met een bewustwordingsproces om te laten zien wat alleen al de besparing oplevert. Dat zie je niet terug in het rapport. Je ziet alleen maar percentages. In een overzicht moet te zien zijn hoeveel brandstof en energie je bespaart. Als ik even de vertaling maak naar iemand die een score heeft van 100% en het gemiddelde is 93%, dan is dat een verschil van 7%. Als je dat vertaalt naar het aantal vrachtwagens, maal het aantal chauffeurs en delen door het aantal chauffeurs, dan krijg je een duidelijk overzicht. Met een rit kun je bijvoorbeeld makkelijk 15 minuten rijtijd aan diesel besparen. Wat weer geld oplevert. De award is een goede zet, dat zie je bij veel bedrijven niet. Maar als je mensen nog bewuster wil laten worden, moet je niet alleen laten zien wat het voor Kivits Drunen oplevert, maar voor iedereen, voor de kinderen of kleinkinderen die straks in een andere – hopelijk schonere wereld – opgroeien,” aldus Theo.